Hur viktigt är det att stretcha efter träning?

Det är viktigt att röra på sig varje dag, att få sig lite motion så att kroppen sätts i rörelse och kroppens organ får arbeta. Detta gör att kroppen mår bättre och håller sig starkare på längre sikt, detta i kombination med en god kosthållning. Det viktiga att tänka på är att utföra alla moment korrekt, från start till stretch, så att det blir en lyckad träning och en skadefri sådan.

Träning och stretch

Träning rekommenderas att utföras varje dag, dock behöver det inte vara högintensiv träning varje dag. Träning är olika från person till person, alla mår bra av att utföra olika sorters träning beroende på kropp och sinne. Det viktiga är att röra på sig, så att kroppen ej blir stillasittande.

Efter alla sorters träning är det av stor viktigt att stretcha. Detta är ett moment som ofta hoppas över, men stretchningen är lika viktig som träningen är.

Stretch bidrar till:

  • Snabbare återhämtning
  • Uttöjning av muskler
  • Mindre stela muskler
  • Ökning av blodcirkulationen

Med ovanstående faktorer bildas även en helhet av stretchen, den gör att skaderisken minskas drastiskt då musklerna tas om hand på bäst sätt.

Vardagsträning

Springa

Träningen behöver alltså inte vara av hög intensitet varje dag, ett par dagar i veckan är det dock bra att öka pulsen i någon form av träning för att hjärtat skall få möjlighet att arbeta även under mer intensiva stunder. I övrigt är det mycket fokus på vardagsmotionen för att ge kroppen bästa möjliga chans under många år framöver.

Vad är då vardagsmotion?

Vardagsmotion är många små saker att ha i åtanke, små saker men som ger stora resultat i slutändan. Promenader är väldigt bra. Är det möjligt att gå till arbetet istället för att ta bussen? Att gå av några stationer tidigare på bussen och gå sista biten är också ett sätt för att röra på sig.

Trapporna istället för rulltrapporna bör väljas. För den som har ett stillasittande arbete bör istället stå delar av dagen vid skrivbordet om möjligt för att kroppen skall belastas på ett tillfredsställande sätt.

Ta hand om musklerna

För att kroppen skall orka så är det viktigt att musklerna tas om hand då kroppen är uppbyggd av muskler i olika storlekar. Att stretcha som nämndes ovan är a och o för kroppen, detta gäller även efter vardagsmotionen. Sträck ut lederna och kroppsdelarna så att blodcirkulationen ökar i kroppen. Även innan träning kan stretch utföras för optimal blodcirkulation.

Ett annat sätt att ta hand om kroppen är genom massage regelbundet. Med massage ökar också blodcirkulationen och mer syre tillförs till kroppen. Detta är en avslappnande procedur också vilket är viktigt för att kroppens delar skall återhämtas och göra sig redo för mer rörelse igen.

Summering

Som summering är träning något som är viktigt för alla utefter ens egna situation. Träna det som du kan träna och tänk på att vardagsträningen bidrar till väldigt mycket gott.

Att stretcha och få massage regelbundet bör prioriteras för att kroppen skall må bra. Kroppen återhämtar sig snabbare och musklerna stimuleras vilket gör att de orkar mer och längre. Detta bidrar även till mindre skador och en starkare kropp.